خیار سمی
تاریخ : دو شنبه 24 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

خیار سمی

محیط زیست > گیاهان  - همشهری آنلاین:
این تصویر از پوست یک خیار جوان با بزرگنمایی 800 برابر تهیه شده است.

cucumber

«از آنجایی‌که میوه‌ها و گیاهان نابالغ در برابر موجودات گیاه‌خوار بسیار آسیب‌پذیر هستند، گیاه خیار دو مکانیسم پیشرفته و قوی برای حفاظت از خود در برابر گیاه‌خواران را توسعه داده است.»
این مطلب را رابرت راک، عکاس این عکس می‌گوید که یک آسیب‌شناس بازنشسته است.

یکی از این مکانیسم‌های دفاعی رشد زائده‌های نوک‌تیز بر روی پوست‌ کرک‌مانند خیار جوان است که در عکس بالا مشاهده می‌کنید.

این زائده‌ها تا 40 برابر نازک‌تر از سوزن خیاطی هستند و اگر حیوانی میل خوردن خیار به سرش بزند، جز خراش دهان و سوزش ناشی از آن چیزی نصیبش نمی‌شود. البته هنگامی که خیار می‌رسد این برآمدگی‌ها هم از بین می‌روند.

اما اگر این راهکار موثر واقع نشود، نوبت به مکانیسم دفاعی دوم می‌رسد:‌ قسمت کروی کرک‌های پوست خیار کال حاوی cucurbiticin است؛ ماده‌ای سمی و بسیار تلخ که می‌تواند حیوانات مهاجم را فراری دهد و یا حتی باعث مرگ آن‌ها شود.

این ماده آن‌چنان تلخ است که حتی هنگامی که خیار می‌رسد و این ماده تلخ رقیق می‌شود و غلظتش به یک در میلیارد می‌رسد، باز هم مزه تلخی در ته خیار حس می‌شود.

برای دیدن عکس بزرگ‌تر، اینجا کلیک کنید.

 

|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : دو شنبه 24 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

پرداخت عیدی ۳۵۰ هزار تومانی کارمندان با حقوق بهمن ماه

پرداخت عیدی ۳۵۰ هزار تومانی کارمندان با حقوق بهمن ماه
اقتصاد > پول ‌و بانک  - همشهری‌آنلاین:
معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: عیدی کارمندان دولت به میزان۳۵۰ هزار تومان همراه با حقوق بهمن ماه پرداخت می‌شود.

رحیم ممبینی به فارس گفت: عیدی کارمندان دولت به میزان ۳۵۰ هزار تومان همراه با حقوق بهمن ماه پرداخت می‌شود. بر اساس ماده 75 قانون مدیریت خدمات کشوری امتیاز میزان عیدی پایان سال کارمندان و بازنشستگان و موظفان معادل ۵۰۰۰ می‌باشد.

در تبصره ماده 64 آمده است ضریب ریالی مذکور در این ماده با توجه به شاخص هزینه زندگی در لایحه بودجه سالانه پیش‌بینی و به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد.

بر اساس قانون بودجه سال  1390 و نیز تصویب نامه افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 90 که در 29 خرداد 90 به تصویب هیئت وزیران رسیده، آمده است: 

1- ضریب حقوق سال  1390 اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و قضات به میزان 9 هزار و 965 ریال تعیین می‌شود.

2- در ماده 2 این تصویبنامه ضریب حقوق شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری برای سال 90 به میزان 700 ریال تعیین می‌شود.

3- ضریب حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت( ازجمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلان پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه) برای سال 90 به میزان 700 ریال تعیین می‌شود.

4- ضریب حقوق بازنشستگان موضوع بند (ج) ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه برای سال 90 به میزان 700 ریال تعیین می‌شود.

5- سقف افزایش حقوق کارمندان دستگاه‌های موضوع بند 79 ماده واحده قانون بودجه 90 کل کشور از جمله نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی به میزان 10 درصد تعیین می‌شود.

6- عیدی پایان سال غیرمشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 90 به میزان عیدی پایان سال مشمولان قانون یاد شده تعیین می‌شود.

7- حداقل حقوق و فوق‌العاده مستمر شاغلان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارمندان دستگاه‌های اجرایی مشمول این قانون و سایر مشمولان ماده مذکور به استثناء مشمولان بند 9 این تصویب‌نامه در سال  90 به میزان 3 میلیون و  410 هزار ریال و حداکثر حقوق و فوق‌العاده مستمر این قبیل کارمندان 7 برابر حداقل مذکور در این بند تعیین می‌شود.

8- حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان  3 میلیون و  410 هزار ریال تعیین می‌شود.

بر این اساس میزان عیدی کارمندان دولت طبق محاسبه فرمول یاد شده، از ضرب کردن رقم 5 هزار ضریب حقوق 700 ریال مقدار ۳ میلیون و ۵۰۰هزار ریال یا ۳۵۰ هزار تومان به دست می‌آید و همان گونه که لطف الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور پیش از این اعلام کرده، عیدی کارمندان دولت در سال جاری 350 هزار تومان خواهد بود.

 

|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : دو شنبه 24 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

حدادعادل و ابوترابی‌فرد مشترکاً سرلیست جبهه متحد اصولگرایان شدند

حدادعادل و ابوترابی‌فرد مشترکاً سرلیست جبهه متحد اصولگرایان شدند
ایران > انتخابات  - همشهری‌آنلاین:
سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان گفت: حداد عادل و ابوترابی‌فرد به عنوان سرلیست‌های جبهه متحد اصولگرایان در تهران برگزیده شدند.

علی اکبر ولایتی با اشاره به جلسه شورای مرکزی جبهه متحد گفت: حداد عادل و ابوترابی‌فرد به عنوان سرلیست‌های جبهه متحد اصولگرایان در تهران برگزیده شدند.

 وی افزود: سرلیست‌های جبهه متحد اصولگرایان نشانه، علامت و مظهر تمام ارزش‌های مورد قبول اعضای فهرست و پرچمی برای شناخت مردم نسبت به خطوط مشی ایجابی و سلبی فهرست است.

سخنگوی جبهه متحد همچنین اضافه کرد: سرلیست‌های جبهه متحد اصولگرایان نسبت به بقیه افراد لیست امتیازات بیشتری داشتند و بدون تردید سابقه این افراد، به لحاظ جایگاه اجتماعی، به لحاظ اعتقادی و سیاسی و مقبولیت در نظر مردم که بر اساس نظرسنجی‌ها مشخص شده نسبت به دیگران در جایگاه بالاتری قرار دارند.

سوابق سرلیست‌های جبهه متحد اصولگرایان: غلامعلی حداد عادل (عضو هیئت‌امنای بنیاد دایرةالمعارف اسلامی‌ و مدیرعامل بنیاد دانشنامۀ جهان اسلام از ۷۴ تاکنون‌، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، عضو شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف،نمایندۀ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دورۀ ششم، هفتم و هشتم، عضو هیئت‌علمی گروه فلسفۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، دانشیار فلسفۀ دانشگاه تهران‌،رئیس مجلس شورای اسلامی دورۀ هفتم و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم.)

حجت‌الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد (نماینده مردم قزوین در شورای اسلامی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی؛ عضو جامعه روحانیت مبارز و برادر شهید بزرگوار سید علی اکبر ابوترابی که به سید الاسرا معروف بود)

 
در همین زمینه:

|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : دو شنبه 24 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

جدول کامل اسامی برترین‌های سی‌امین جشنواره بین المللی فیلم فجر

سینما و تلویزیون > جشنواره  - همشهری‌آنلاین:
سی‌امین جشنواره بین المللی فیلم فجر با برگزاری مراسم اختتامیه برگزیدگانش را شناخت. اسامی کامل برگزیدگان در جداولی منتشر می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، اسامی برگزیدگان سی‌امین جشنواره فیلم فجر در جدول زیر آمده است: 

بخش

نوع جایزه و اسامی برگزیدگان

دیگر نامزدها




بهترین فیلم

  • «روزهای زندگی» / سعید سعدی
  • «ضد گلوله» /  رضا رخشان

 

  • «ملکه» / سیدابوالقاسم حسینی
  • «نارنجی‌پوش» / داریوش مهرجویی
  • «پل چوبی» / علی سرتیپی و مهدی داوری
  • «بوسیدن روی ماه» / منوچهر محمدی




بهترین کارگردانی

 سیمرغ بلورین

  •  پرویز شیخ‌طادی / «روزهای زندگی»

 

  • داریوش مهرجویی / «نارنجی‌پوش»
  • محمدعلی باشه‌آهنگر / «ملکه»
  • همایون اسعدیان / «بوسیدن روی ماه»
  • مانی حقیقی / «پذیرایی ساده»




بهترین فیلمنامه

 سیمرغ بلورین

  • مصطفی کیایی / «ضدگلوله»

 

  • «بوسیدن روی ماه» / همایون اسعدیان
  • «روزهای زندگی» / پرویز شیخ‌طادی
  • «ملکه» / محمدرضا گوهری و محمدعلی باشه‌آهنگر
  • «نارنجی‌پوش» / وحیده محمدی‌فر و داریوش مهرجویی





بهترین بازیگر مرد

 سیمرغ بلورین

  • ‌فرهاد اصلانی / «خرس» و «زندگی خصوصی»

 

  • حمید فرخ‌نژاد / «گشت ارشاد» و «روزهای زندگی»
  • رضا عطاران / «خوابم می‌آد»
  • حسین یاری / «یک سطر واقعیت»
  • میلاد کیمرام / «ملکه»
  • مصطفی زمانی / «یه عاشقانه ساده»







بهترین بازیگر زن

سیمرغ بلورین

  •  هنگامه قاضیانی / «روزهای زندگی»

 دیپلم افتخار

  • بهناز جعفری / «تلفن همراه رئیس جمهور»
  • لیلا حاتمی / «نارنجی‌پوش»
  • مهناز افشار / «پل چوبی»
  • شیرین یزدان‌بخش / «بوسیدن روی ماه»
  • ترانه علیدوستی / «پذیرایی ساده»




بهترین بازیگر مکمل مرد

 سیمرغ بلورین

  •  اکبر عبدی / «خوابم می‌آد»

 

 

  • حمیدرضا آذرنگ / «ملکه»
  • ساعد سهیلی / «گشت ارشاد»
  • افشین هاشمی / «بی‌خداحافظی»
  • پولاد کیمیایی / «گشت ارشاد»
  • احمد مهرانفر / «یه عاشقانه ساده»




بهترین بازیگر مکمل زن

 سیمرغ بلورین

  • یکتا ناصر / «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه»
  • ویشکا آسایش / «برف روی کاج‌ها»
  • شبنم مقدمی / «بوسیدن روی ماه»
  • میترا حجار / «نارنجی پوش»
  • بیتا فرهی / «در انتظار معجزه»





بهترین فیلمبرداری

 سیمرغ بلورین

  • امیر کریمی / «روزهای زندگی»

 دیپلم افتخار

  • حسن پویا / «راه بهشت»
  • علیرضا زرین‌دست / «ملکه»
  • حسین جعفریان / «بوسیدن روی ماه»
  • تورج منصوری / «پل چوبی»




بهترین تدوین

 سیمرغ بلورین

  • هایده صفی‌یاری / «نارنجی‌پوش»

 

  • وارژ کریم‌مسیحی و مهدی سعدی / «روزهای زندگی»
  • سعید شاهسواری / «بی‌خداحافظی»
  • مهدی حسینی‌وند / «گیرنده»
  • نیما جعفری جوزانی / «ضد گلوله»





بهترین موسیقی

 سیمرغ بلورین

  • حسین علیزاده  /«ملکه»

 دیپلم افتخار

  • ناصر چشم‌آذر / «گشت ارشاد»
  • محمدرضا علیقلی / «روزهای زندگی»
  • فردین خلعتبری / «یک روز دیگر»
  • بردیا کیارس / «سلام بر فرشتگان»



بهترین طراحی 
صحنه و لباس

 سیمرغ بلورین

  •  عباس بلوندی / «ملکه»

  

  • علی نصیری‌نیا / «روزهای زندگی»
  • پروین صفری / «پل چوبی»
  • شهرام قدیری‌فر / «‌شور شیرین»
  • لیلا حاتمی / «پله آخر»




نامزدهای بهترین چهره‌پردازی

 سیمرغ بلورین

  • عباس صالحی / «روزهای زندگی»

 

  • سعید ملکان / «ملکه»
  • ایمان امیدواری / «خوابم می‌آد»
  • رسول سیدعربی / «آمین خواهیم گفت»
  • عبدالله اسکندری / «یه عاشقانه ساده»




بهترین صدابرداری

 سیمرغ بلورین

  •  ساسان نخعی / «بوسیدن روی ماه»

  

  • نظام‌الدین کیایی / «نارنجی‌پوش»
  • رضا تهرانی / «روزهای زندگی»
  • پرویز آبنار/ «بی‌خداحافظی»
  • عباس رستگارپور / «ملکه»





بهترین صداگذاری

 سیمرغ بلورین

  • محمدرضا دلپاک / «خرس»

 دیپلم افتخار

  • فرامرز ابوالصدق / «روزهای زندگی»
  • امیرحسین قاسمی / «ملکه»
  • پرویز آبنار / «بی‌خداحافظی»
  • مهران ملکوتی / «ضد گلوله»





بهترین جلوه‌های
ویژه بصری

 سیمرغ بلورین

  • کامران سحر خیز، امیر سحرخیز، سیدهادی اسلامی / «سلام بر فرشتگان»

 دیپلم افتخار

  • حسن ایزدی / «ملکه»
  • فرهاد یوسفی و سعید حاجی‌میری / «بیداری»
  • حسین افشار / «راه بهشت»
  • حسین صفا / «روزهای زندگی»

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

سیمرغ بلورین

  • محسن روزبهانی / «‌روزهای زندگی»

 

  • محسن روزبهانی / «ملکه» و «ضد گلوله»
  • جواد شریفی‌راد / «شور شیرین»
  • عباس شوقی / «خوابم می‌آد»
  • حمید رسولیان / «گشت ارشاد»
  • حمید سلیمانی / «راه بهشت»

جایزه ویژه هیئت داوران

  • داریوش مهرجویی / «نارنجی‌پوش»

 

سیمرغ زرین دبیر جشنواره

  • رسول صدرعاملی / «در انتظار معجزه»

 

بهترین فیلنامه اقتباسی

  • علی مصفا برای «پله آخر»

 

فیلم منتخب مردمی 
در بخش بین‌الملل

  • «ملکه»

 

برگزیدگان فیلم‌های اول، مواد تبلیغی و مستندها نیز در جدول زیر قابل مشاهده هستند.

 

بخش

نوع جایزه و اسامی برگزیدگان

دیگر نامزدها

فیلم‌های اول

بهترین فیلم

 سیمرغ بلورین

  • «گیرنده» / محمد قهرمانی

 

  • محمدرضا تخت کشیان و جواد فرحانی / «خوابم می‌آد»
  • عبدالحسین و محمد ابوالحسنی / «تهران 1500»
  • حسن علیمردانی / «سلام بر فرشتگان»
  • ابراهیم اصغری / «پنج‌شنبه آخر ماه»

بهترین کارگردانی

 سیمرغ بلورین

  • رضا عطاران / «خوابم می‌آد»

 لوح تقدیر

  • مانلی شجاعی‌فرد / «میگرن»
  • مهرداد غفارزاده / «گیرنده»
  • فرزاد اژدری / «سلام برفرشتگان»
  • پیمان معادی / «برف روی کاج‌ها»

بهترین فیلمنامه

 دیپلم افتخار

  • اکبر روح، مهرداد موفق یامی و مهرداد غفارزاده / «گیرنده»

 

  • علی مینایی و ابراهیم اصغری / «پنجشنبه آخر ماه»
  • پیمان معادی / «برف روی کاج‌ها»
  • مجید اسماعیلی / «داستان سامرا»

بهترین بازیگر مرد

 دیپلم افتخار

  • سعید راد / «گیرنده»

 لوح تقدیر

  • ناصر گیتی‌جاه / «خوابم می‌آد»

 

  • رضا عطاران / «خوابم می‌آد»
  • محمود پاک‌نیت / «پنجشنبه آخر ماه»
  • امین حیایی / «پیشونی سفید»

بهترین بازیگر زن

 دیپلم افتخار

  •  مهناز افشار / «برف روی کاج‌ها»
  • نیکی کریمی / «من همسرش هستم»
  • باران کوثری / «بغض»
  • هنگامه قاضیانی / «میگرن»
  • پانته‌آ بهرام / «میگرن»

بهترین دستاورد هنری یا فنی

 دیپلم افتخار

  • کارگروهی جلوه‌های رایانه‌ای فیلم / «تهران 1500»

 لوح تقدیر

  • روانبخش صادقی / «فیلادلفی»   
  • سیدمحمود صدیقی / «داستان سامرا»
  • امیر سحرخیز، کامران سحرخیز و سیدهادی اسلامی / «سلام بر فرشتگان»

مواد تبلیغی

بهترین عکس

 سیمرغ بلورین

  • جواد جلالی / «بدرود بغداد»

 دیپلم افتخار

  • آرزو اتحاد / «سیزده 59»
  • مهرداد امینی / «ورود آقایان ممنوع»
  • مریم تختکشیان / «زندگی با چشمان بسته»
  • مهدی دلخواسته / «پایان نامه»

بهترین پوستر

 دیپلم افتخار

  • احسان برابادی / «اینجا بدون من»
  • محمد روح‌الامین / «اینجا بدون من»
  • امیرشیبان خاقانی / «مرهم»
  • بهزاد خورشیدی / «یه حبه قند»
  • عبدالحمید خزایی / «شکارچی شنبه»، «آقا یوسف» در بخش بین‌الملل

بهترین آنونس

 دیپلم افتخار

  • مهدی سعدی / «اینجا بدون من»
  • نازنین مفخم / «گلچهره»
  • میثم مولایی / «یه حبه قند»
  • امیرشیبان خاقانی / «ورود آقایان ممنوع» و «مرهم»

مستند

بهترین فیلم مستند:

 سیمرغ بلورین

  • «در جست‌وجوی پلنگ ایرانی» / فتح‌الله امیری
  • «مهرجویی کارنامه چهل ساله» / مانی حقیقی، فرهاد توحیدی
  • «بهترین مجسمه دنیا» / حبیب‌ احمدزاده

بهترین کارگردانی:

 سیمرغ بلورین

  • مانی حقیقی / «مهرجویی کارنامه چهل ساله»
  • «بهترین مجسمه دنیا» / حبیب احمدزاده
  • «در جست‌وجوی پلنگ ایرانی» / فتح‌الله امیری
  • «اپیزود هملت در مجموعه‌ی کهریزک چهارنگاه» / محسن امیریوسفی
  • «خلیج فارس» / ارد عطارپور

بهترین تصویربرداری

 دیپلم افتخار

  • محمد لطیفیان / «وقتی ابرها پایین می‌آیند»
  • «البرز» / ارسطو مداحی گیوی
  • «دیلمان بهشت نیاکان» / محمدرضا قوام‌پور

 

بهترین تدوین

 دیپلم افتخار

  • بهمن کیارستمی و پیمان خاکسار / «اپیزود هملت در مجموعه‌ کهریزک چهارنگاه»
  • «بهترین مجسمه دنیا» / مجید شتی
  • «وقتی ابرها پایین می‌آیند» / معین کریم‌الدینی
  • «مهرجویی کارنامه چهل ساله» / بهمن کیارستمی، پیمان خاکسار و مانی حقیقی

بهترین تحقیق و پژوهش

 دیپلم افتخار

  • ارد عطارپور و سعید ملیح / «خلیج فارس»
  • «1559» / محمدرضا ابوالحسنی
  • «در جست‌وجوی پلنگ ایرانی» / باقر نظامی بلوچی، محمدصادق فرهادی‌نیا، یزدان سینکایی، رحمان اسحاقی تیموری

جایزه ویژه هیئت داوران بخش مستند

  • «بهترین مجسمه دنیا» / حبیب‌ احمدزاده

 

به گزارش همشهری‌آنلاین، فیلم سینمایی برف روی کاج‌ها به کارگردانی پیمان معادی سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد. این سیمرغ توسط محمد حسینی وزیر ارشاد ، جواد شمقدری معاونت سینمایی و محمد خزاعی دبیر جشنواره به سید جمال ساداتیان تهیه کننده و پیمان معادی نویسنده و کارگردان فیلم  برف روی کاج‌ها اهدا شد.

 

|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : دو شنبه 24 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

ایران در قضیه فلسطین همواره در کنار مقاومت و مردم خواهد بود

ایران > رهبری  - همشهری آنلاین:
اسماعیل هنیه نخست وزیر قانونی دولت فلسطین صبح امروز (یکشنبه) 23 بهمن با حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد.
 

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار، پشتیبانی ملت‌ها بویژه امت اسلامی از مقاومت اسلامی فلسطین را عمق استراتژیک گروه‌های مقاومت دانستند و تأکید کردند: پیروزی‌های سال‌های اخیر در فلسطین و حتی بخشی از علل بیداری اسلامی در منطقه، نتیجه ایستادگی مردم و گروه‌های مقاومت فلسطینی بوده است و پیروزی‌های آینده و تحقق وعده الهی نیز در گرو همین ایستادگی و مقاومت است.

ایشان با اشاره به ایستادگی مردم غزه و شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 22 روزه افزودند: شکی وجود ندارد که احساسات متراکم ملت‌های منطقه در قضیه غزه نیز در انفجار ناگهانی آتشفشان منطقه مؤثر بوده است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه هر حرکت تضعیف کننده مقاومت، آینده را مخدوش خواهد کرد، خاطرنشان کردند: باید همواره مراقب نفوذ عناصر سازشکار به کالبد مقاومت بود زیرا بروز بیماری، تدریجی است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای خطاب به آقای اسماعیل هنیه افزودند: ما در ایستادگی شما و بسیاری از برادران مقاومت تردید نداریم و مردم نیز از مقاومت فلسطین انتظاری جز ایستادگی ندارند.

ایشان با یادآوری سرنوشت یاسر عرفات که بعد از محبوبیت سال‌های دوران ایستادگی، بعلت خروج از مسیر مقاومت، مطرود ملت‌های منطقه شده بود، تأکید کردند: مقاومت و ایستادگی زمینه ساز جذب دل‌های مردم و ذخیره بزرگی است که باید آن را حفظ کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قضیه فلسطین را قضیه‌ای اسلامی و موضوع خود می داند، خاطرنشان کردند: ایران در قضیه فلسطین ثابت و صادق است و همواره در کنار مردم فلسطین و مقاومت خواهد بود.

آقایاسماعیل هنیه نخست وزیر قانونی دولت فلسطین نیز در سخنانی ضمن ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی و تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امسال در حالی برگزار می‌شود که دنیا و منطقه شاهد تحولات و تغییرات بزرگی بویژه بیداری اسلامی بوده است.

وی با تشکر از حمایت‌های دولت و ملت ایران از قضیه فلسطین افزود: من دیروز از نزدیک و همچنین با پروازی که با هلی کوپتر داشتم، شاهد حضور میلیون‌ها نفر در مراسم 22 بهمن در تهران بودم و ما ملت ایران را ذخیره استراتژیک برای موضوع فلسطین می‌دانیم.
آقای اسماعیل هنیه سپس با اشاره به سه راهبرد دولت قانونی فلسطین، تأکید کرد: آزادی همه سرزمین های فلسطینی از بحر تا نهر، تأکید بر مقاومت و نپذیرفتن گفتگوهای سازش، و تأکید بر اسلامی بودن قضیه فلسطین سه راهبرد اصلی ما هستند.

نخست وزیر قانونی دولت فلسطین با تأکید بر ایمان به وعده الهی و قطعی بودن پیروزی ملت فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی، خطاب به رهبر انقلاب اسلامی افزود: همانگونه که شما چندی پیش فرمودید ما در دوران بدر و خیبر هستیم و به هیچ وجه در دوران شعب ابی طالب قرار نداریم.

 
در همین زمینه:

|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : دو شنبه 24 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

پارلمان یونان به ریاضت رای داد؛ بحران گسترش یافت

پارلمان یونان به ریاضت رای داد؛ بحران گسترش یافت
جهان > اروپا  - همشهری آنلاین:
٢٠٠هزار معترض یونانی در برابر پارلمان این کشور در آتن تجمع کرده اند. پارلمان به ریاضت اقتصادی رای داد و حالا اوضاع به شدت بحرانی است 
شبکه های خبری جهان افزودند: اوضاع در آتن بحرانی است و درحالی که پارلمان برای تصمیمگیری درباره سیاست ریاضت اقتصادی اروپا تشکیل جلسه داده بود نخست وزیر معترضان خشمگین را به خشونت و رفتار غیردمکراتیک متهم کرد و اکنون پس از رای پارلمان به سیاستهای ریاضت طلبانه اوضاع به شدت بحرانی است . 
 

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : دو شنبه 24 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

پیشخوان روزنامه‌های 24 بهمن

پیشخوان روزنامه‌های 24 بهمن
پیشخوان > روزنامه  - همشهری آنلاین:
مروری داریم بر تیتر یک روزنامه‌های صبح ایران:

تیتر یک اطلاعات و رسالت فرمایشات مقام‌ معظم رهبری در دیدار اسماعیل هنیه است:

«ایران همواره در کنار مردم فلسطین و مقاومت خواهد بود».

«همواره کنار فلسطین و مقاومت خواهیم بود».

کیهان نیز به همین دیدار پرداخته است:

«لبیک حماس به ولی امر مسلمین/هنیه: فلسطین از بحر تا نهر است».

شرق:

«چهار "حسرت " آیت الله».

این روزنامه نوشته است: "هاشمی رفسنجانی روند اصلاحات را در گفت‌و‌گو با "شرق" بازخوانی کرد".

جام‌جم:

«بازار اوراق مشارکت سکه شد».

جهان‌صنعت:

«3 پیشنهاد دولت برای مشارکت بخش خصوصی».

ایران:

«فریب سود بالای 20 درصد را نخورید».

تهران‌امروز:

«اروپای یخ‌زده به‌دنبال گاز ایران».

اعتماد:

«تحلیل روابط و منازعات فرصت‌طلبان سیاسی».

این مطلب به "رویارویی افروغ و مطهری با رسایی و سالک در یک مناظره " می‌پردازد.

ابتکار:

«چهره‌هایی که رد صلاحیت شدند».

آفتاب‌یزد:

«اختلاف جدید اصولگرایان برای "سرلیست" ».

آرمان روابط عمومی:

«دلار آزاد 1920 تومان».

 

 

|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : دو شنبه 24 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

تداوم صدرنشینی سایپا

تداوم صدرنشینی سایپا
ورزش > والیبال  - همشهری آنلاین:
نهمین هفته از دور برگشت لیگ برتر والیبال مردان باشگاه‌های کشور عصر روز یکشنبه 23 بهمن با برگزاری 7 دیدار به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون والیبال، در این هفته از رقابت‌ها و در حساس‌ترین دیدارها شاگردان حسین معدنی هاوش گنبد را که به غول‌کش لیگ معروف است 3 بر 2 شکست دادند و در تهران هم پیکان در حالی که ست اول را از آن خود کرد، دو بر یک از حریفش، پیشگامان کویر یزد عقب افتاد ولی در نهایت 3 بر 2 فاتح این مسابقه شد.

در دیگر دیدارها نیز اتفاق دور از انتظاری نیفتاد. نتایج تیم‌ها در این هفته به قرار زیر است:

نوین کشاورز  3 - میزان خراسان 0


27 - 25 25 - 23 25 - 23

پیکان  3 - پیشگامان کویر 2


25 - 16 21 - 25 23 - 25 26 - 24 15 - 12

آلومینیوم المهدی  1  - سایپای البرز 3


16 - 25 16 - 25 25 - 22 22 - 25

شهرداری ارومیه  3 - مناطق نفت خیز 0


25 - 15 25 - 20 25 - 21

شهرداری تبریز  0 - گیتی پسند 3


20 - 25 18 - 25 17 - 25

باریج اسانس  3 - هاوش گنبد 2


22 - 25 25 - 20 22 - 25 27 - 25 15 - 8

کرمان  0 - کاله مازندران 3


16 - 25 17 - 25 17 - 25 

جدول رده‌بندی

1 - سایپای البرز، 54 امتیاز


2 - پیکان تهران،  53


3 - کاله مازندران، 51


4 - شهرداری ارومیه، 44


5 - هاوش گنبد، 39


6 - گیتی پسند اصفهان،  37


7 - پیشگامان کویر یزد، 37


8 - شهرداری تبریز،  30


9 - باریج اسانس کاشان،  27


10 - نوین کشاورز،  24


11 - میزان خراسان،  17


12 - آلومینیوم المهدی بندرعباس،  14

13- کرمان، 7

14- مناطق نفت‌خیز جنوب، 7

 

|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : دو شنبه 24 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks

 

زامبیا برای اولین بار قهرمان آفریقا شد

زامبیا برای اولین بار قهرمان آفریقا شد
ورزش > فوتبال  - همشهری آنلاین:
تیم زامبیا با غلبه بر ساحل عاج بر قله فوتبال آفریقا ایستاد.

بعد از ظهر روز یکشنبه (23 بهمن) در لیبرویل، پایتخت کشور گابن و در فینال مسابقات فوتبالجام ملت‌های آفریقا تیم فوتبال زامبیا موفق شد با شکست ساحل عاج که امید اول قهرمانی این دوره بود، عنوان نخست این مسابقات را از آن خود کند.

تلاش دو تیم در پایان 120 دقیقه (وقت قانونی بازی و نیز وقت اضافه) نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل در بر نداشت تا این که تکلیف قهرمانی به نواختن ضربات پنالتی موکول شد که در این جا این تیم زامبیا بود که توانست با نتیجه 8 بر 7 بر حریف خود پیروز شود.

دو تیم تا پنالتی هفتم پا به پای هم پیش رفتند، اما پس از آن کولو توره از ساحل عاج، راینفورد کالابا از زامبیا و بازهم جروینیو از ساحل عاج پنالتی خود را از دست دادند، ولی پس از اینها استوپیرا سونزو برای زامبیا پشت توپ قرار گرفت و ضربه‌اش را تبدیل به گل کرد تا تیمش قهرمان این دوره از رقابت‌ها شود.

این در حالی بود که دیدیه دروگبا، ستاره باشگاه چلسی، پس از سال 2006 این دومین بار بود که در فینال جام ملت‌های آفریقا در کمال ناباوری متحمل شکست می‌شد.

دیدیه دروگبا

 

|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
موضوعات مرتبط: , , ,
تاریخ : سه شنبه 18 بهمن 1390
نویسنده : Oda Pardeks
مرور خاطرات انقلاب از زبان دكتر عماد افروغ

«نه» گفتن را با انقلاب آموختم

«نه» گفتن را با انقلاب آموختم
اندیشه > اندیشه‌سیاسی  - محمدرضا ارشاد:
انقلاب اسلامی 57، در زمانی رخ داد که انقلاب‌های بزرگ قرن بیستم به پیروزی رسیده بودند و زمان زیادی از استقرار آنها می‌گذشت.

با این حال بسیاری از جامعه‌شناسان سیاسی و متخصصان انقلاب‌ها، وقتی می‌خواهند به تحلیل انقلاب اسلامی بنشینند، ترجیح می‌دهند که به موازات عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به عوامل اعتقادی نیز اشاره کنند. حتی در این میان عده‌ای از آنان، نقش عوامل عقیدتی را برجسته‌تر کرده‌اند.در آستانه فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به سراغ دکتر عماد افروغ از فعالان سیاسی پیش از انقلاب و جامعه‌شناس رفتیم و از خاطرات دوران انقلابش جویا شدیم. دکتر افروغ که تا چندی دیگر، کتاب «انقلاب اسلامی و مبانی باز تولید آن» را وارد بازار کتاب خواهد کرد، در خلال نقل خاطراتش از انقلاب، به تحلیل خود از شرایط انقلاب و چگونگی شکل‌گیری آن پرداخت. این گفت‌وگو را می‌خوانیم.

  • آقای دکتر افروغ! شما ازجمله فعالان سیاسی پیش از انقلاب بودید. در آغاز می‌خواهیم از نقش خودتان در حوادث منتهی به انقلاب اسلامی بگویید و سپس تحلیل خودتان را از آن رخدادها ارائه کنید؟

من پیش از انقلاب یعنی درسال‌های 1355-1354 در خارج از کشور به‌سر می‌بردم. اول برای تحصیل در رشته مهندسی عمران عازم انگلستان شدم اما پس از گذراندن یک دوره فشرده زبان انگلیسی با فعالیت‌های سیاسی آشنا شدم و با افراد مرتبط با انجمن اسلامی ارتباط پیدا کردم. این فعالیت‌ها در قالب نشست‌های مختلف، تظاهرات و حتی اعتصاب غذا، خود را نشان می‌داد. من ضمن اینکه در این فعالیت‌ها شرکت می‌کردم، در تحصیل هم کوشا بودم و جزو نادر افرادی بودم که این ویژگی‌ها را در خود جمع کرده بودند. این فعالیت‌های سیاسی مرا از رشته مهندسی عمران به سمت رشته جامعه‌شناسی کشاند. بنابراین من در رشته جامعه‌شناسی دانشگاه سالفورد ثبت‌نام کردم. وقتی وارد دانشگاه شدم، تقریبا می‌توان گفت که مبارزات سیاسی مردم در داخل شروع شده و حتی اوج گرفته بود. من از تعطیلات ژانویه (1357هـ .ش) استفاده کردم و به ایران آمدم. وقتی در انگلیس بودم، یک احساس سنگینی روانی داشتم مبنی‌بر اینکه مردم در ایران در تظاهرات فعال شرکت می‌کنند و ما در اینجا کار چندانی صورت نمی‌دهیم. بنابراین، با آمدن به ایران در تظاهرات تهران و شیراز شرکت کردم.

یادم می‌آید که به اتفاق تعدادی از بچه‌های انقلابی، انبار یک آبجوسازی را در شیراز به آتش کشیدیم. به جز این، یک ماشین پپسی‌کولا را هم خودم به آتش کشیدم. در طول زمانی که در تظاهرات مختلف شرکت می‌کردم، 2 اتفاق برایم افتاد؛ یکی وقتی بود که سربازهای ارتش مرا دنبال کردند و به کوچه‌ای بن‌بست رفتم و خوشبختانه یکی در خانه‌اش را باز کرد و مرا داخل آن پناه داد. خاطره دیگر مربوط به زمانی است که باز همین اتفاق برایم افتاد؛ اما این بار خانه‌ای در کوچه بن‌بست وجود نداشت که مرا پناه دهد در اینجا اتفاق جالبی افتاد، یکی از افرادی که همراه من بود، برای پرت‌کردن حواس درجه‌داران، شروع کرد به فحش‌های رکیک به وی دادن، درجه‌دار هم بر اثر این رفتار تحریک شد و به‌دنبال آن فرد رفت. اینگونه شد که من باز هم نجات پیدا کردم. اینها بخشی از خاطرات من بود که تا پایان تعطیلی را دربرمی‌گرفت.

پس از تعطیلی ژانویه من می‌بایست برمی‌گشتم به انگلیس؛ اما احساس عذاب وجدان شدیدی من را فراگرفته بود. از سویی، حضرت‌امام(ره) هم درباره امکان مبارزه مسلحانه اشاراتی کرده بودند. من به همراه تنی چند به این نتیجه رسیدیم که باید آمادگی لازم نظامی را برای انقلاب پیدا کنیم. این بود که از طریق سوریه عازم لبنان شده و شبانه وارد اردوگاه مخصوصی شدیم و سپس به قلعه ارنون رفتیم. ما در آنجا مدت‌ها آموزش نظامی دیدیم. چگونگی رفتن ما به لبنان هم جالب بود. ما از طریق سفارت سوریه واردشدیم و گفتیم که برای گردش می‌خواهیم برویم. وقتی به سوریه رسیدیم، قرار شد که شب به دانشگاه سوریه برویم و در مسجد آنجا افرادی را پیدا کنیم که اهل مبارزه باشند. اتفاقا همینطور هم شد. وقتی به نمازخانه دانشگاه رفتیم، یک دانشجوی سوری را ملاقات کردیم و به وی قصد خودمان را از سفر عنوان کردیم. ما از طریق این دانشجو با لبنان مرتبط شدیم. ما در آنجا 6، 5 ماه ماندیم و وقتی به ایران برگشتیم، انقلاب پیروز شده بود. پس از مدتی من دوباره به انگلیس برگشتم.

  • تحلیل شما از شرایط انقلاب و پیروزی آن و اصولا فلسفه انقلاب چیست ؟

من برخلاف بسیاری که انقلاب را رخدادی مقطعی و حادثه‌ای دیده‌اند، آن را فرایندی می‌بینم. از این‌رو بر این نظرم که انقلاب همچنان ادامه دارد. من از همان آغاز شکل‌گیری انقلاب این دید را داشتم که البته بعدها تکمیل شد و رشته جامعه‌شناسی خیلی مرا در اتخاذ این دیدگاه کمک کرد. حادثه‌ای دیدن انقلاب اسلامی، یک خطاست. به هر حال وقتی به انگلیس بازگشتم، فعالیت‌های سیاسی را از سرگرفتم؛ ازجمله تظاهراتی داشتیم در مقابل سفارتخانه آمریکا در انگلیس در اعتراض به دستگیری برخی از دانشجویان مسلمان در آمریکا. در این تظاهرات من دستگیر شدم، که دقیقا تابستان 1359 بود. به هر روی اگر بخواهم گفته‌هایم را خلاصه کنم، باید بگویم که از سال55 تا به امروز حیات سیاسی خودم را حفظ کرده‌ام و همواره خود را در متن و بطن انقلاب دانسته‌ام. این نقش را برحسب همان نگاه فرایندی به انقلاب، هنوز حفظ کرده‌ام. انقلاب اسلامی فرایندی است که از لحظه‌‌های گوناگونی تشکیل شده است. یکی از دغدغه‌های من همواره نظریه‌پردازی حول همین فرایندی بودن انقلاب اسلامی است.

  • به‌نظر شما این فرایند (انقلاب) به چه مؤلفه‌هایی بیشتر دامن زده است؟

به‌نظرم فرایند انقلاب اسلامی از همه بیشتر به 2 مؤلفه دامن زد: یکی از آنها بحث «هویت» است. من در هنگام انقلاب یک بچه‌مسلمان بودم. در خانه ما رساله امام(ره) وجود داشت. بنابراین وقتی که با انقلاب اسلامی آشنا شدم، هویت خودم را به دست آوردم. تا پیش از انقلاب، یک احساس گمگشتگی داشتم. یک خلأ را در زندگی خودم احساس می‌کردم. احساس می‌کردم که باورها و رفتارهایی در من ته‌نشین شده؛ اما آنچه در اطرافم می‌گذرد، با آنها سازگاری ندارد. همیشه یک گسست را احساس می‌کردم؛ اما به محض آشنایی با انقلاب و بعد سیاسی اسلام، این خلأ و گمگشتگی پرشد. این نکته را که می‌خواهم بگویم، خیلی مهم است. من «نه» گفتن را با انقلاب اسلامی آموختم. فکر نکنید که نه گفتن، کار ساده‌ای است. برای یک دانشجوی خارج از کشور که بضاعت مالی چندانی هم نداشت، نه گفتن کار آسانی نبود. وقتی برای ثبت‌نام به دانشگاه سالفورد رفته بودم، مانده بودم که شب را کجا بگذرانم. یکی از دانشجویان ایرانی به من پیشنهاد کرد که به خانه‌اش بروم. وقتی به خانه وی رفتم، دیدم که بر در و دیوار خانه‌اش عکس‌های فعالان و مبارزان کمونیست را چسبانده است. پیش خودم حساب کردم که درست است که الان دیروقت است؛ اما ماندنم در اینجا صلاح نیست؛ زیرا اگر در این خانه بمانم، وامدار آن دانشجو می‌شوم و در آینده از من توقعات سیاسی خاصی خواهد داشت.

این بود که از خانه وی بیرون آمدم. بنابراین تمام اینها برای من خاطره است: زندان و ‌الله‌اکبر گفتن‌ها، نمازهای جماعت و آن صلح و صفای خاص داخل زندان در آن زمان. احساس می‌کردیم که بر بال ملائک سوار هستیم و داریم حرکت می‌کنیم. پایمان در روی زمین بود اما دل و سرمان در جای دیگری؛ عرفان، محبت و عشق در همه آن حوادث موج می‌زد. بی‌تردید، اینها با دوران پیش از انقلاب قابل مقایسه نیستند. چگونگی هویت تازه‌ای را که انقلاب اسلامی به ما بخشید، باید در این موارد جست‌وجو کرد. نکته دوم اینکه ما امام‌خمینی(ره) را در جریان مبارزه شناختیم. ما در آغاز هیچ شناختی از امام نداشتیم و امام خودشان را در جریان مبارزه به ما شناساندند. به بیان دیگر؛ ما امام را انتخاب کردیم. بنابراین انتخاب امام(ره) توسط ما هم با یک نگاه فرایندی صورت گرفت. ما در عمل صلابت و رهبری امام(ره) را در عمل دیدیم. ما در انتخاب امام، حق انتخاب را برای خودمان قائل بودیم. این به آن معناست که ما نگاه تکلیف‌گرایانه صرف نداشتیم. در واقع ما کشف کردیم. این نکته‌ای است که من همواره روی آن تاکید دارم. ما باید بستر را طوری برای جوانان آماده‌سازیم که خودشان آزادانه انتخاب کنند، نه آنکه به‌صورت آمپول به آنها تزریق کنیم و یادمان برود که در چه فرایند، بستر و زمینه‌ای انقلاب شکل گرفت. این مسئله است که باید تداوم داشته باشد.

  • شما دو مؤلفه هویت‌سازی و شناسایی و انتخاب امام(ره) را از مهم‌ترین مؤلفه‌های فرایند انقلاب اسلامی دانستید...

این نکته را هم بیفزایم که به‌دلیل جایگاه برجسته امام(ره) در انقلاب، احساس می‌کردیم که این انقلاب بدون وی معنایی ندارد. از این‌رو، برای ما امام(ره) هم نظریه‌پرداز انقلاب بودند و هم رهبر و راهبر آن. تفکیک میان رهبر و راهبر خیلی مهم است، رهبر ممکن است آموزه‌هایی را ارائه کند اما امام‌(ره) تنها در این حد نبودند؛ بلکه ایشان به تاکتیک‌ها و شیوه‌ها هم توجه داشتند. اگر به جنبش‌های پیش از انقلاب اسلامی توجه کنید، می‌بینید که به‌ندرت روحانیون ما هم نظریه‌پرداز بودند و هم نقش اصلی در بسیج توده‌ها داشتند. نقش کلیدی آنها نوعا و غالبا در بسیج توده‌ها بود. امام‌(ره) می‌دانستند که چگونه انقلاب باید شکل بگیرد. امام(ره) تنها به نوشتن کتاب «ولایت فقیه» اکتفا نکرده بودند. ایشان به تربیت نیروی انسانی و روش‌ها و شیوه‌های مبارزه و فعالیت سیاسی هم عمیقا نظر داشتند.

  • هویتی که انقلاب اسلامی به شما و هم‌نسلانتان آموخت، تا چه اندازه وابسته به شخصیت امام‌(ره) بود؟ آیا امام(ره) برای شما جنبه هویت‌بخش هم داشتند؟

در ابتدا چنین نبود. این هویت در آغاز گمشده خودم بود. اما وقتی بعدها امام(ره) را با دیگران مقایسه کردم به‌خصوص دیدگاه ایشان را با دیگر مبارزان دینی و همچنین برحسب آموخته‌های خودم، امام را انتخاب کردم. اتفاقا چون رشته جامعه‌شناسی می‌خواندم، بهتر می‌توانستم در این زمینه تصمیم بگیرم. بنابراین رشته جامعه‌شناسی کمک بزرگی به من کرد. حرفم این است که ما در فرایند‌شدن انتخاب می‌کردیم. عقل ما بارور بود. اگر هم نگاه احساسی و عاطفی داشتیم، در حد لازم آن بود. ما مبارزانی بودیم که با تکیه به گذشته خود، عقل‌مان را ملاک قرار می‌دادیم.

در همین‌جا خوب است باز به خاطره‌ای از دوران زندانم اشاره کنم. هنگامی که زندان بودم، یک هم‌سلولی داشتم که بحث‌های فلسفی خوبی مطرح می‌کرد. من به او گفتم من با این بحث‌هایی که مطرح می‌کنی، آشنا نیستم. چه کسی آنها را مطرح کرده است؟ او در جواب من گفت که آقای مطهری. ما در آن زمان با اندیشه‌ها و آثار استاد مطهری چندان آشنا نبودیم. از اینجا بود که به خواندن آثار استاد مطهری علاقه‌مند شدم. غرض از بیان این خاطره این بود که بگویم ما در چه شرایطی و چگونه انتخاب کردیم. همه ما به‌صورت اجمال چیزهایی را می‌فهمیدیم و این اجمال محرک خوبی بود برای رسیدن به تفصیل، تفصیل ما امام(ره) بودند که با درک اجمالی ما مطابقت داشت.

  • هویت جدیدی که انقلاب اسلامی به شما بخشید، چه ویژگی‌هایی داشت؟

انقلاب اسلامی مظروف گرانسنگی است. به همین دلیل، آن را نه یک حادثه سیاسی صرف دانسته‌ام و نه حتی یک تحول ساختاری که جامعه‌شناسان می‌گویند. البته همه اینها هست؛ اما بیش از همه اینها دوست دارم که به انقلاب به‌عنوان یک منظومه هستی‌شناختی، ارزش‌شناختی و در مرتبه بعدی هنجارشناختی و نمادین بنگرم. مایلم بدانم که این جهان‌بینی (انقلاب اسلامی) به من چه عرضه می‌کند و به لحاظ ارزش‌شناختی چه قابلیت‌هایی دارد؟ وقتی از این منظر نگاه می‌کنم، احساس من این است که این انقلاب، انقلاب تودرتویی است که صبغه فلسفی و عرفانی زیرین دارد. این صبغه فلسفی و عرفانی به صبغه کلامی و فقهی آن خط می‌دهد. به‌نظرم، آن صبغه فلسفی و عرفانی زیرین، چیزی جز کل‌گرایی توحیدی صدرایی نیست. در اندیشه امام(ره) یک وحدت‌گرایی دیده می‌شود و به همین خاطر اخیرا به این رسیده‌ام که درباره دیالکتیک امام(ره) کار کنم. تمام کسانی که دیالکتیسین هستند، غالبا تفکر وحدت‌گرا دارند. وقتی داشتم کتاب «مبانی و قلمرو احیاگری امام‌خمینی» را می‌نوشتم، به عبارتی در تقریرات فلسفی ایشان برخوردم. امام(ره) بین حکمت عملی و حکمت نظری رابطه برقرار می‌سازند و معتقدند که درنظر هم، عمل لازم است. این نکته، وجه پراتیک اندیشه امام(ره) را پررنگ می‌کند. این وجه پراتیک که البته پشتوانه فلسفی قوی دارد، برای من خیلی جالب است. این همان عینک یا چارچوب اولیه‌ای است که امام(ره) از طریق آن اسلام را دیده است.

از سوی دیگر، خود همین عینک یا چارچوب، دیالکتیکی هم با اسلام داشته است. به این معنا که این عینک از ذهنیت خالص بیرون نیامده است. زیرا خود حکمت متعالیه هم تجمیع قرآن، برهان و حکمت و عرفان است. این نکته ظریفی است. از این منظر است که خودبه‌خود لایه دوم که اسلام، آموزه‌های دینی و شرعی باشد، شکل می‌گیرد. اتفاقا رگه‌هایی از اینها را می‌توان در آثار ملاصدرا دید. از این‌روست که وجه انضمامی انقلاب اسلامی،یعنی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و نهایتا قانون اساسی بازتاب رویی ژرف‌ساختی است که به آن اشاره کردم. از سوی دیگر درست است که انقلاب یک منظومه است؛ اما این منظومه بیگانه با ریشه‌های فرهنگی و تاریخی ما نیست. به بیان دیگر، گفتمان انقلاب اسلامی یکباره از آسمان نیامده است. استعداد و قابلیت تاریخی برای پذیرش آن وجود داشته است. آن استعداد و قابلیت تاریخی را حتی به قبل از اسلام هم می‌توان برگرداند. اگر بتوانیم این بستر تاریخی را خوب فهم کنیم، می‌تواند برای ما فرصتی باشد؛ اما اگر خوب آن را درک نکنیم، می‌تواند تهدید باشد. در اینجاست که باید خردورزی کرد و نگاه انتقادی را به‌کار بست.

در این موضع است که به‌نظرم باید به آسیب‌شناسی انقلاب توجه داشت. در ظرف تاریخی ما هم قابلیت‌هایی و هم ضعف‌ها و کاستی‌هایی وجود داشته که باعث انقلاب شده است. به هر حال، این ظرف از یک زاویه فرصت است و از زاویه‌ای دیگر تهدید. اگر این ظرف را بسط ندهیم، خواه‌ناخواه مجبور می‌شویم که مظروف را محدود‌سازیم. وقتی مظروف محدود شد، آنگاه مظروف متناسب با ظرف تاریخی ما برمی‌گردد که یکی از آنها فره‌ایزدی است. این مسئله در هویت ما سابقه داشته است. بسیاری از ایران‌شناسان براین نظرند که با آمدن اسلام، وفاداری به شاه که اساس هویت بود، جای خود را به وفاداری به قواعد و اسلام داد. انقلاب اسلامی هم همینطور است. به این معنا که اگر انقلاب اسلامی اساس هویت من را تشکیل می‌دهد، به شخص آن نیست؛ بلکه به قاعده‌اش است. اینکه امام می‌فرمودند، اسلام قائم به شخص نیست، بیانگر همین نکته است. اینکه انقلاب را به شخص برگردانیم، فقط و فقط ریشه تاریخی دارد.

خود امام(ره) می‌فرمودند که ولایت کبری یا ولایت باطنی و عرفانی، به ولایت فقیه تسری نمی‌یابد. این نوع ولایت ازآن معصومین است. بنابراین ما باید نگاهی نقادانه به جنبه‌های تاریخی خودمان داشته باشیم. از این‌رو، به‌نظرم آن بخشی از هویت که قاعده‌مند، منضبط، یکتاپرست، دارای نگاه سلسله مراتبی و برخوردار از تلفیق دین و سیاست است، می‌تواند مورد توجه ما باشد. بارها گفته‌ام که این بستر و ظرف تاریخی از پیشینه‌ای برخوردار بوده و هم‌چنین استعدادی برای پذیرش اسلام، شیعه و تفکر ولایت فقیه داشته است.

  • اجازه بدهید برای فهم عمیق‌تر هویتی که انقلاب اسلامی به شما و هم نسلان‌تان بخشید، این پرسش را مطرح کنم که چرا هویت پیش از انقلاب را مؤثر و کارا نمی‌دانستید.آن هویت چه ویژگی‌هایی داشت که شما را راضی نمی‌کرد؟

اصلا به‌نظر من هویتی وجود نداشت. ما احساس از جا در رفتگی می‌کردیم. احساس می‌کردیم که بین سطوح بینشی، ارزشی، رفتاری و نمادین‌مان شکافی هست. باورهایی داشتیم اما وقتی وارد جامعه می‌شدیم، می‌دیدیم که آن باورها هیچ تبلوری در اجتماع ندارند.

  • می‌توانید عنوانی برای هویت دوران شاه برگزینید؟

والله خیلی رک و صریح بگویم یک‌‌ آش شله قلمکار بود، اصلا هیچی نبود؛ هویتی وجود نداشت؛ یک نوع وانمود کردن به داشتن هویت بود. حالا بعضی‌ها می‌گویند که آن دوران آمیزه‌ای از هویت دینی، ملی و غربی بود اما به نظرم این حرف بی‌معناست و دارای اشکالات فراوانی است. با شناختی که من از هویت دارم این نظر درستی نیست. اگر هویت را به لایه‌های زیرین آن ببریم و بحث هویت دینی را مطرح‌سازیم و بین ابعاد هستی شناختی، ارزش شناختی و نمادین و رفتارشناختی آن از سویی دیگر فرق قائل شویم و به هریک وزن مختلف آن را بدهیم، هویت ما دینی است. شاه وانمود می‌کرد که می‌خواهد هویت باستانی ما را احیا کند؛ ولی چه چیزی را می‌خواست احیا کند؟ در لایه‌های زیرین هویت باستانی ما دینداری و یکتا‌پرستی بود. این هویت بود که اسلام و شیعه را انتخاب کرد. بنابراین مخالفت با اسلام در زمان شاه چه وجهی می‌توانست داشته باشد؟ شاه در واقع می‌خواست با جعل هویت باستانی ما یک هویت کاذب ایزدی برای خودش دست و پا کند. او از هویت گذشته ما تنها فرّه ایزدی را می‌خواست تا رفتارها و سیاست‌هایش را توجیه سازد. البته در همین حدی هم که شاه بر آن تأکید داشت، هیچ انطباقی میان وی و شاهان پیش از اسلام وجود نداشت. در واقع یک ادا، بازی و ایران‌گرایی کاذب بود.

  • برخی از تحلیل‌گران بر این نظرند که ما تبلور مفهوم دولت- ملت را از دوران پهلوی اول به بعد داریم و پیش‌تر چیزی با این عنوان نداشته‌ایم. آیا شما با این نظر موافقید؟

این ظاهر قضیه است. در برابر، خیلی‌ها هم معتقدند که ما اصلا مشکلی به نام ناسیونالیسم در تاریخ ایران نداشتیم و یک نوع ناسیونالیسم بدوی در تاریخ ایران وجود داشته است. ناسیونالیسم در غرب از سده‌های شانزدهم آغاز می‌شود اما برای ما همواره در طول تاریخ وجود داشته است. به این معنا که هویت ایرانی همیشه به نوعی در طول تاریخ حضور داشته است. ساخت دولت- ملت در معنای جدیدش از دوران پهلوی اول آغاز شده است. باید دقت کرد که این دولت- ملت با چه جوهره‌ و مولفه‌هایی شکل گرفت. ما که نمی‌توانیم یک دولت‌سازی‌ از بالا را بدون توجه به خرده فرهنگ‌ها و تعلقات بومی و فرهنگی القا کنیم. عناصر هویت ملی مورد نظر پهلوی اول ربطی به دینداری نداشت. وقتی عنصر مقوم هویت ایرانی را که دینداری است، حذف می‌کنیم، چگونه می‌توان از دولت- ملت‌سازی‌ سخن گفت؟ از این رو دولت - ملت‌سازی‌ دوران پهلوی اول کاذب و از بالا به پایین و به قیمت نادیده گرفتن ارزش‌ها و گرایش‌های قومی مستتر و با یک سیاست مرکز- پیرامونی که به‌نظرم همچنان دارد کمر نظام را می‌شکند صورت می‌گرفت. پهلوی اول ظرفی به اسم دولت- ملت یا به نظر خودم، سرمایه داری پیرامونی ساخت که هنوز که هنوز است گریبانگیر ماست. این ظرف مرکزپیرامونی از همان زمان با اقتصاد نفتی ممزوج شد و تا به امروز بلای خانمانسوز ما شده است.

  • انقلاب اسلامی چه نسبتی با آن دولت- ملتی که در دوران پهلوی شکل گرفته بود، پیدا می‌کند؟ آیا آن را نفی کرد یا ابعادی از آن را بسط و گسترش داد یا آنکه همتش را بر ساخت دولت- ملتی متفاوت از نوع پیشین متمرکز کرد؟

پرسش بسیار خوب و جالبی است. مسلم است که انقلاب اسلامی این دولت ملت‌سازی‌ کاذب را برنمی‌تافت. به این دلیل که اولا از بالا به پایین بود و ثانیا متکی به یک ایدئولوژی شله‌قلمکاری بود که منشأ آن ناشناخته و مبهم بود. با این حال می‌توان سؤال شما را اینگونه مطرح کرد که انقلاب اسلامی چه نسبتی با هویت ایرانی دارد یا به عبارتی، دینداری چه نسبتی با هویت ایرانی دارد؟ بارها گفته‌ام که دینداری عنصر مقوم هویت ایرانی است. این تنها مربوط به دوران اسلامی نمی‌شود و به قبل از اسلام هم برمی‌گردد. بنابراین انقلاب اسلامی نمی‌تواند جلوی هویت ایرانی شمشیر بکشد. دین ایرانی پیش از اسلام(یعنی زردشتی) قرابت زیادی با اسلام دارد. بنابراین اگر از یک سو بپذیریم که دینداری عنصر مقوم هویت ماست، وقتی هم که پای ایران به میان می‌آید، ما می‌توانیم مثل یک ظرف به فضای جغرافیایی آن توجه کنیم. از سوی دیگر می‌بینیم که نوعی همتایی مابین آیین مزدایی و نژاد آریایی در این فضای جغرافیایی وجود داشته است. درست است که دینداری عنصر مقوم هویت ایرانی ماست و درست است که با یک فضای جغرافیایی و نیز تا حدودی-که امروزه زیاد نمی‌توان از آن دفاع کرد- با قومیت آریایی پیوند خورده اما این دین محصور در این فضا نیست، مجعول آن هم نیست؛ انتخاب شده این فضاست. بنابراین رابطه، رابطه عموم خصوص مطلق است. به این معنا که دین می‌تواند فضای جغرافیایی ما، هویت سرزمینی، قومی یا هر چیز دیگری را که دیگران مطرح می‌کنند، در بر بگیرد. افزون بر همه اینها، عناصری از این هویت ایرانی هست که آن هم محدود به این فضای جغرافیایی نیست. به میزانی که پای دین به میان می‌آید، یک نفر می‌تواند ایرانی نباشد اما هویت ایرانی داشته باشد. به این دلیل که ما هویت را نه به خاک تعریف کردیم و نه به خون. ضمن اینکه اشاره کردیم که حتی اگر هویت ایرانی به خاک و خون هم تعریف شود، ملاط فرهنگی وسیعی وجود دارد که می‌توان گفت خاک و خون و دین را به یکدیگر پیوند داده است. با این حال این دین[اسلام] به خاک و خون محدود نیست.

  • به‌عنوان پرسش پایانی بفرمایید که مطابق دیدگاه شما درخصوص فرایندی دیدن انقلاب اسلامی، آیا هنوز انقلاب اسلامی تداوم دارد؟

انقلاب یک پروژه ناتمام است. متأسفانه عده‌ای که انقلاب را به مثابه یک حادثه یا یک تحول ساختاری می‌نگرند، آن را تمام شده می‌بینند. من انقلاب را قابلیتی می‌دانم که هم خوب فهم نشده و هم تمام لایه‌های آن متبلور نشده است. به‌نظرم برخی از آسیب‌ها و مسائلی که اتفاق می‌افتد، به دلیل فرایندی ندیدن انقلاب و تفسیرهای غلطی است که عطف به همین نگاه، برخی افراد از آن دارند.


|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
موضوعات مرتبط: , , ,

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید